wtorek, 8 maja 2012

Weekendowa piekarnia

Przeglądając przepisy natknęłam na kolejny fantastyczny blog o wdzięcznej nazwie Twoje&Moje a w nim ciekawy przepis na chlebek na mieszanych zaczynach. 
Pieczenie chleba w domu przypomina trochę rytuał i tradycję, bowiem odbywa się zawsze na weekend. U mnie to proces długotrwały, trwający mniej więcej trzy doby. Pierwszego dnia odświeżam zakwas, drugiego robię zaczyn na chleb, który odstawiam na około 18h a potem wyrabiam ciasto na chleb i po wyrośnięciu piekę...

Zapach domowego chleba -- bezcenne :)






Pain au Levain na mieszanych zaczynach


Zaczyn pszenny (płynny)
  • 40g mąki pszennej chlebowej
  • 50g wody
  • 1 łyżeczka aktywnego zakwasu żytniego

Składniki wymieszać w misce, przykryć folią i zostawić na ok. 12 godzin w temp. pokojowej


Zaczyn żytni (sztywny)
  • 40gmąki żytniej razowej
  • 33g wody
  • 1/2 łyżeczki aktywnego zakwasu żytniego

Składniki wymieszać w misce, przykryć folią i zostawić na 12-16 godzin w temp. pokojowej.
Zaczyn gotowy do wypieku chleba powinien być ładnie pracujący - podniesiony.
chrupiąca skórka i delikatny miąższ...
 Ciasto chlebowe

  • cały zaczyn pszenny płynny
  • cały zaczyn żytni sztywny
  • 380g mąki pszennej chlebowej
  • 40g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 250g wody
  • 1 łyżeczka soli

W misce obydwa zaczyny wymieszać dokładnie z wodą. Dodać pozostałe składniki oprócz soli i dokładnie wymieszać. Miskę przykryć i zostawić na ok. 1 godzinę w temp. pokojowej.

Dodać do ciasta sól i zagnieść miękkie, gładkie ciasto (ręcznie lub mikserem przez ok. 2 minuty).
Miskę przykryć folią i zostawić na 2,5 godziny w temp. pokojowej, składając ciasto co 50 minut.

Wyrośnięte ciasto przełożyłam  do natłuszczonej i wysypanej otrębami formy.
Włożyłam do foliowej torebki, szczelnie zawiązałam i odstawiłam do wyrośnięcia: ok. 3 godziny w temp. pokojowej (ok. 25 stopni) lub ok. 12-14 godzin w lodówce (ok. 6 stopni).

Pieczemy w temp. 240 stopni przez ok. 40 minut.
Upieczony bochenek postukany od spodu wydaje głuchy dźwięk - studzimy na kratce.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz