piątek, 27 stycznia 2012

Bułki pszenne na jogurcie oraz ciasteczka pełnoziarniste

 urosły :)
upiekły się mniamii...

...bo w domu nie było pieczywa więc upiekłam i taka jestem z  nich dumna :)

BUŁECZKI NA JOGURCIE NATURALNYM 
Składniki na 12 bułek ( u mnie jak widać 9 tyle ile pomieściła blaszka)
  • 500g mąki pszennej chlebowej typ 750
  • 1 łyżka cukru
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 7 g drożdży suchych ( 1 opakowanie) lub 14 g świeżych
  • 200g jogurtu naturalnego
  • 120ml mleka
  • 1 jajko
  • 60 g masła
Ponadto: 
1 jajko do posmarowania i do posypania jak kto woli u mnie dynia, mak, sezam.

Wykonanie:
Wszystkie składniki do miski i zagniatamy ciasto (można użyć męskich dłoni -u mnie takowych nie ma w domu, więc ja używam maszyny)
Przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 1,5 h. Wyrośnięte ciasto dzielimy na kawałki mniej więcej równe ( mi się to jak zwykle nie udaje) i formujemy bułeczki, układamy na blaszce posypanej mąką, można tak jak ja w niewielkich odległościach od siebie, podczas wyrastania się ładnie stykają, przykrywamy następnie ściereczką i pozostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia 40 min. Gdy urosną smarujemy roztrzepanym jajkiem i posypujemy czym chcemy.

Pieczemy w nagrzanym piekarniku do 200 stopni przez 20-25 min (czasem może to być 15). Studzimy na kratce.
Dla tych uzywających maszyny:
Wszystkie składniki umieścić w kolejności najpierw płynne potem sypkie, na górę drożdże i włączyć program wyrabianie ciasta. Potem postępować wg przepisu.
SMACZNEGO

zaś na deser ciasteczka pełnoziarniste, to przepis mimo-za-moniki, rewelacja :) u mnie z orzechem włoskim i prawdziwymi migdałami - przywiezione jeszcze z Cypru. 
te pieczone z miłością, tym którzy pamiętają ...

Przepis od Moniki:

Potrzebujesz
  • szklankę prażonych pestek dyni (u mnie pół szklanki migdałów i orzechów włoskich z mielonych), 
  • kostkę miękkiego masła, 
  • pół szklanki cukru, 
  • szklankę płatków owsianych, 
  • szczyptę soli, 
  • 1 i 1/3 szklanki pełnoziarnistej mąki pszennej, 
  • łyżeczkę proszku do pieczenia 
(przepis pochodzi z archiwum „Kuchni”, 11/2008, s. 35).

Masło utrzyj z cukrem. Dodaj pestki dyni, płatki owsiane, szczyptę soli i wymieszaj. Wsyp przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia i zagnieć miękkie ciasto. Ulep z niego kulki wielkości orzecha włoskiego, ułóż na dużej blasze wyłożonej papierem do pieczenia, zachowując kilkucentymetrowe odstępy (ciastka nieco się rozpływają). Lekko spłaszcz  kulki i siup – do piekarnika. Piecz je na złoto, w temperaturze 160stp ok. 15 minut. Zdejmij z blachy po ostygnięciu (ciepłe mogą się połamać).

1 komentarz:

  1. Pozytywnie zazdroszczę:) U mnie męskie dłonie zapracowane a maszymy brak, ciasto więc nie urasta a Twoje bułeczki - wypisz, wymaluj:)

    OdpowiedzUsuń